Vuoden 2020 reissukooste

on
Hondonerosin poluilla Villanueva del Rosariossa Andalusian talvessa.

Vuosi 2020 alkoi Espanjassa, jossa olimme toukokuun loppuun asti. Kevät kului siis Andalusiassa, mutta helmikuussa kävin Thaimaassa ja ehdin päiväseltään piipahtamaan Tarifasta Marokon Tangerissa juuri ennen koronasulkuja. Lähdimme liikkeelle talven vuokratalostamme toukokuun viimeisenä päivänä, ja ajoimme Suomeen Ranskan, Saksan, Puolan ja Baltian läpi. Kesällä koronalukujen ollessa alhaiset kävimme Virossa, mutta sitten loppuvuosi meni Suomessa.

Jutussa Vuoden 2020 reissusuunnitelmat tiesin jo olevani menossa Thaimaahan, mutta Espanjan Afrikan mantereen Ceuta vaihtui Marokon Tangeriin. Suunnittelin käyttävämme ajomatkaan Euroopan läpi Suomeen puolitoista kuukautta ja lähtevämme jo pääsiäisenä, mutta sen sijaan ajoimme kesäkuun alussa Suomeen kahdessa viikossa. Suunnittelin hankkivamme pakettiauton reissaamista varten ja sen teimmekin, mutta pakun varustelu on vielä kesken, koska emme koronan takia lähteneetkään pakulla Espanjaan.

Vuosi sitten pohdiskelin sitä, miten reissuista bloggaamisella voi olla se huono vaikutus, että se ikään kuin innostaa muitakin ihmisiä reissaamaan. Ja reissaaminen tapahtuu usein lentämällä. Mutta en ainakaan nyt ala teeskentelemään, ettenkö kaipaisi hirveästi lomaa Thaimaassa ja menisi sinne jos pääsisin. Aika usein unissani olen Koh Lantalla ja Chiang Maissa yleensä rescuekoirahommissa, mopoilemassa ja äärettömän onnellinen. Usein mietin, että kannattaisiko meidän pakata neljä eläintämme lentokoneeseen ja muuttaa takaisin Thaimaahan. Taidamme silti ensi syksynä suunnata Espanjaan. Tämän yhden talven näköjään kestämme olla Itä-Suomessa, mutta eiköhän se riitä.

Espanjan kevät

Kukkiva mantelipuu.

Asustelimme Espanjassa maaseudulla ja teimme lähinnä kävelyreissuja lähistön kukkuloille ja metsiin. Antequeran mäntymetsä oli suosikkimme: Mäntymetsässä Antequerassa Torcal-vuoren juurella ja siellä oli myös Oleanterijoen kävelypolku. Muita kohteita olivat Fuente de Piedran flamingojärvi ja El Torcal -vuori talomme takana.

Seurasin innolla kevään tuloa, kun mantelipuut kukkivat ja keräilin mm. villiparsaa. Koronasulun aikana valokuvasin kukkia samalla kuin kävelytin koiria, kävelytys kun oli sentään sallittua, eikä maalla meitä kukaan kytännyt. Helmikuun puolivälistä loppuun asti elämämme oli melkoista koirashowta emon ja sen kahden pennun hoitamisen kanssa.

Tarifa

Rantaravintola Tarifassa.

Kevään aikana kävin pari kertaa Espanjan eteläkärjen Tarifassa. Eka kerralla otimme sinne mukaan koirat ja kissankin ja kävelimme rantoja pitkin. Se on tosi nätti pieni paikkakunta, jossa on marokkolaishenkinen vanha kaupunki, hiekkarantoja ja kivoja pikku putiikkeja. Värit ovat hienoja, on turkoosi Atlantti, Marokon vuoret ja vihreämpää kuin Malagassa. Tarifan huono puoli on ajoittainen kova tuulisuus.

Armas Thaimaa

Ranta Koh Rokin saarella.

Meillä oli Koh Lantalla eri maihin jakaantuneiden kavereiden tapaaminen ja ihana loma. Lantalla oli uusia ruokapaikkoja, joita kokeilimme etenkin aamiaisten suhteen. Muutoin oli aika tuttua settiä, eli heti menin Lanta Animal Welfarelle tutustumaan uusiin tiloihin, olin tuntikausia hieronnassa, ajelin mopolla mm. kansallispuistoon, kävin sukeltamassa ja saarireissulla Koh Rokilla ja majoituin Time for Limessä. Oli aivan mahtavaa. Sitten vielä tapasin kaveria Bangkokissa, jossa kävin tutuissa ravintoloissa Khao Sanin alueella ja kävelin pitkin Sukhumvitia.

Päivä Marokon Tangerissa

Tästä lähtee Tangerin vanhan kaupungin Kasbahin kunnostettuja kapeita kujia.

Tarifasta kestää pari tuntia matkustaa lautalla Gibraltarin salmen halki Afrikan mantereelle Tangeriin. Olen tyytyväinen, että otin siellä kiertoajelubussin, kun aikaa oli niin vähän. Näin vanhan kaupungin lisäksi pikaisesti uudempia asumisalueita, metsää ja Atlantin rannikkoa.

Matkailuautolla Espanjasta Suomeen

Pennut ja meidän oma koira matkailuauton sängyllä.

Málagasta Frankfurtiin asti meillä oli autossa omien kolmen koiran ja yhden kissan lisäksi kaksi uusiin koteihinsa menevää rescuekoiranpentua, joista olimme huolehtineet kevään ajan. Ihmeen hyvin meni matkat, kun lähdimme aamuisin liikkeelle jopa kuudelta. Ehkä löysimmekin oman tapamme autoilla Euroopan läpi, eli taitaa olla parempi aina ajaa muutama päivä täysillä, sitten lepäillä pari päivää paikallaan ja sitten jatkaa matkaa.

Viro

Hedon Spassa saatiin pussukat, joiden sisältönä oli mm. kuorintageeli ja jalkakylpysuola, jota pystyi käyttämään kylpylän jalkakylpyaltaissa.

Vielä kesällä oli yhtä ok käydä Virossa kuin Lapissa, tai koronaluvut olivat siellä ihan olemattomat, joten kävimme pienellä reissulla Pärnun suunnalla. Hedon Spa on semmoinen, johon haluan uudestaankin kylpemään ja saunomaan ja Kohvik Krooni oli meidän porukalle paras paikka syödä. Majoituimme idyllisessä puutalossa ja kävimme parilla pikkupatikalla. Ekaa kertaa nukuttiin myös uudessa pakussamme.

Suomilomailua

Rappuset kun Helvetinjärven kansallispuistossa.

Koronakesään ja -syksyyn ei juuri kuulunut mitään tapahtumia ja patikkaretket olivat sitä, mistä revittiin iloa irti.

Pakettiauton tavaratila ennen eristyksiä ja verhoiluja.

Kesään kuului myös pakettiauton osto ja sen eristämiset ja verhoilut sitä varten, että pakua voi käyttää myös reissuautona. Sillä piti lähteä syksyllä Espanjaan, mutta jäätiinkin lusimaan talvea Suomeen. Kesä meni maalla asustellen.